szm.hu   |   BLOG   |   2012   |   03   |   Vojnich fest (mármint hogy ünnep :)
<< Vissza

Vojnich fest (mármint hogy ünnep :)

2012-03-03 18:00:59

Több mint egy hete megnyílt, pontosabban (meg is nézhetitek:) Varga Mátyás megnyitotta Vojnich legújabb kiállítását. Jónéhány egészen megrendítő új kép, mindjárt megmutatom. De elébb álljon itt Varga Mátyás megnyitó szövege:

 What we call the beginning is often the end
And to make an end is to make a beginning.
The end is where we start from.

T. S. Eliot: Little Gidding - Four Quartets

Amint megszólalok, otthagynak a képek.

Mert Vojnich Erzsébet most kiállított munkái sem a megismerést szolgálják, hanem az észlelést, talán még pontosabban – Merleau-Ponty szavával –: a vad észlelést. Éppen ezért nem a gondolkozás felől érdekesek, nem a fogalmi struktúrák felőle, mert valójában annak megpillantására tanítanak, ami elől menekülnénk, bár tudjuk, lehetetlen.
  Vojnich Erzsébet újabb képei a korábban már kiállított nagy szénmunkák testvérei. Ez a szinte monokróm világ mostanra kiteljesedett, félelmetes erőre tett szert. A képeken megjelenő rítus nélküli rituális fürdők, értelműket vesztett lépcsők, soha többé fel nem fejthető funkciók szerint kapcsolódó terek, ismeretlen rendeltetésű ipari épületek vagy végtelen feketeségű gödrök, hétköznapi életünkben egyszerre: sehol nem láthatók és mégis mindenütt jelenvalók. A művész szeme lebontja fölülük a takarást és mindazt, ami elfedi őket, hogy láthatóvá tegye a láthatatlant, és hogy látásukban  – a testi érzékelésnek ebben a szinte sebként működő feszítettségében – a teret immár belülről éljem meg.
Amikor a kép által látok, önmagammal találkozom, saját sorosommal, sőt, mindannyiunkkal és valamennyiünk összefonódó sorsával.  Mindezt bízvást nevezhetjük történelemnek is… – Vojnich Erzsébet képeit nézve e pillanatban talán még nehezebb megfeledkeznünk arról az irracionális erőről, amely az ábrázolt helyek mindegyikét vagy kimozdította eredendő rendeltetéséből (s ezzel lényegében megfosztotta értelmétől), vagy beláthatatlanul sötét feladattal ruházta fel. Mintha öröktől fogva ugyanaz a tétova és erőtlen bizonytalanság járná át a történelmet és lakná személyes sorsunkat. Ezek a képek egy percre sem oldják fel a feszültséget. Szikár szűkszavúságuk, gyűröttségük és roncsoltságuk mintha éppen a valahonnan való menekülés és a valaki(k) elől való menekítés friss emlékét idézné. Vojnich Erzsébet munkái egyrészt egyértelműen kötődnek egy erős történelmi tapasztalathoz, másrészt azonban határozottan és tudatosan mennek szembe a kulturális referenciák felfejtéséből adódó mellébeszélésnek. Sokkal inkább jellemző rájuk a „nem tudom”, „elfelejtettem” már-már sokkos amnéziája, mint az ismeret hierarchiájának bizonyossága.
Ha merek rájuk hagyatkozni, lényegében minden kép, ugyanoda visz, és ezt az utat testben kell megtennem; vagyis úgy tetszik, „vásárra kell vinnem a bőrömet”. A képben azonban saját testemmel találkoznom, a végesség és esendőség, mindenekelőtt pedig az elpusztíthatóság zsigeri – ám mégis mélyen emberi – tapasztalatával.
 Itt álljunk meg.

2012. február 23.
 

Még közvetlenül a megnyitó után Vlasics Sarolta interjúvolta a Bartók Rádió Társalgó c. műsorában Varga Mátyást.
Most itt is meghallgatható.

/userfiles/media/ve_tarsalgo/varga_matyas_tarsalgo_felkonf_120228.mp3

 
És most néhány festmény mutatóba:














Kommentek:

2012-04-20 21:24:39 - Pregun Dé - sijenexistaispas@gmail.com -
Akkor én is hagy mondjam, hogy új bejegyzést követelek!!! Szeretettel, dé
2012-04-17 08:05:08 - Csáki György - csaki001@t-online.hu -
Csatlakozom Sajó Zsuzsa hiányérzetéhez és aggodalmához. Csákigyuri
2012-04-14 19:14:10 - Sajó Zsuzsa - swann@citromail.hu -
Hiányoznak az újabb blogbejegyzések. Őszintén remélem, h.nincs semmi komoly ok a hallgatás mögött.
Best, Sajó Zsuzsa
2012-04-01 08:44:23 - ae - alanyeset@gmail.com -
Pap Eszter írása:
http://www.kortarsonline.hu/2012/03/az-ajton-tul/5401

Komment írása:

Név*:
E-mail*:
Weboldal:
Öt meg három?*:
Komment*:

designcraft