2009-10-20 23:33:19
Tegnap már megint elment két gyerekem, réééémes!

Vasárnap még jó sűrű program, többek között – Nóra kívánságára – elmentünk megnézni az Arab Intézetet (Institut du Monde Arabe, IMA). Én kicsit előre húztam a számat, hisz' láttam (és nem nagyon szerettem) ezerszer.
Egyáltalán, bajom van nekem ezzel a Jean Nouvel-lel. A sztár-portréja is sokat elárul:

Ő tervezte a Musée Branly-t is, arról már volt szó korábban, a 2000 négyzetméteres üvegfalával... Meg a barcelonai nagy fallosz-épületet.
Szóval az építész-palánta gyerekem azt mondja, hogy ő annyi gyönyörű fotót látott már erről az épületről. Hát én is, csak sajnos az elsősorban a fotóst minősíti, és nem az építészt. Nekem is emlékezetesek például Dataichi fotói erről a házról:




Azt sem bírom, amilyen "kivagyian" bánik Nouvel a fénnyel. Kitalálta ezt az őrületet, a nagy épület teljes nyugati falát beborító, iszlám mintára emlékeztető "blende-falat", az összes kis lemezkét hidraulika, illetve az ezáltal keletkezett sűrített levegő mozgatja... De persze időtlen idők óta nem mozog, szerintem. Nyilvánvalóan folyamatosan elromlott, és egy idő után feladták. Elvben nagy fényben zártabbnak kellene lennie, sötétben pedig teljesen nyitva. Ahogy a sztár-Móricka azt a rajzasztalnál elképzelte. Találtam egy fotót még az épület újkorából a könyvtári olvasóról; hát remek lehet ilyen zavaros fényben olvasni-dolgozni!

És itt van Nóra késő-délutáni fotója ugyaneről a térről; hát nem egy intim könyvtári hangulat...

Nouvel fény-technikájáról jut még eszembe, hogy a lányok is voltak a Branlyban, csak ők éppen verőfényes napsütésben, nos azt mondták, hogy majd megvakultak a kiállítótérbe rácsos pászmákban betóduló fénytől, és akkor a vitrinek csillogásáról még nem is tettünk említést. Egy építésznek mire kell ügyelnie, ha erre sem?
Nos Nóra is gazdagította az épületről a világban fellelhető szép fotók számát, mutatok néhányat:




Nagyon sok a teljesen kihasználatlan holt tér, igaz ettől az épület gyönyörűségesen átlátszó helyenként:

És itt egy közeli a csodálatos - soha nem működő - gépezetről. Hogy aztán ez mibe került, azt el sem lehet képzelni, de valószínűleg ez is egy fontos szempont volt, jót tesz a franciák az arabokkal szemben jogosan rossz lelkiismeretének.

Fölmentünk persze a tetőteraszra is, a kilátás fantasztikus

(iPhone fotó: szm)

(iPhone fotó: szm)

(F: Nóra)

(F: Nóra)
És ugyanakkor a földszinten a belmagasság tűrhetetlen (kb. 230 cm), Nóra szerint (Magyarországon legalábbis) tilos 270 cm-nél alacsonyabb mennyezetet építeni. Jean Nouvelnek persze szabad...

Egy szó mint száz, ez a sztár-építészet bizony sok sebből vérzik. Ez.
+ + +
Jártunk a Harmonia Mundi boltban is, a csajokat is elbűvölte az eladó pasi elképesztő műveltsége, szakértelme. Évek óta rendszeresen veszek tőle olyan zenéket, amiket ő szokott a boltban hallgatni, így lettem Myriam Alter rajongó, de tőle tanultam pl. tavaly a zseniális kontratenort, Carlos Mena-t is. Anna két CD-t vett, ezeket is a pasi ajánlotta, amikor Anna mondta, hogy zsidó zenét keres. az egyiket mindjárt megmutatom.
Yasmin Levy: Mano Suave c. lemeze, ez a címadó dal.