szm.hu   |   BLOG   |   2010   |   01   |   szerda
left right
<< Vissza

szerda

2010-01-27 23:31:35

Meglehetősen zseniális koncert volt tegnap este a Művészetek Palotájában.
De néhány szót azért az előzmények is megérnek. Jó régen meghirdették Schiff András koncertjét, hetek óta nem lehetett már jegyet szerezni rá sehogyan. Úgy tűnt teljesen reménytelen a dolog, amikor végül baráti protekcióval kigyulladt a zöld lámpa: lesz helyünk, mehetünk.
Azt, hogy hetekkel előtte nem volt már jegy a koncertre már csak azért is érdemes hangsúlyozni, mert így hetek óta azt is lehetett tudni, hogy a MÜPA parkolója is igencsak ki lesz használva. Ami a Nemzeti Színház és a MÜPA körül parkolás ügyekben történik, az egészen elképesztő. Másodszor járunk úgy, hogy az intézményekbe tartó autósor a Soroksári úton a Boráros térig áll. A Nemzeti Színháznak ugyanis egyáltalán nincs parkolója, az odatartók, ha kivárták sorukat, akkor a MÜPA és a Soroksári út közötti, nyilvánvalóan hamarosan beépítendő telken, a szabadban, pénzért parkolhatnak. Egyszerre egy autó megy be a kapun, jegyet vesz, stb., el lehet képzelni, hogy a nagyjából egy időben érkező cca 2-300 autó mennyi idő alatt jut el helyére, és utasai a színházba. Valószínüleg ezért találták ki, hogy a MÜPA koncertek a színházi után egy fél órával, 7:30-kor kezdődnek, hiszen különben az odaigyakvőknek is ugyanazt a sort kell kivárniuk, hogy a koncertterem egyébként ingyenes földalatti parkolójába juthassanak.
A múltkor a Nemzetiben 7-kor kezdődött a Mein Kampf nyilvános főpróbája, ugyanott ugyanakkor a nagyszínpadon az Úri muri bemutatója, plusz a MÜPÁ-ba is gyűlt már a közönség... Teljes volt az őrület, mint egykori "bentlakó" valahogy átküzdöttem magam a parkolóra várók során, és bementem a társulati parkolóba, ami a két bemutató miatt szintén színültig volt. (Francnak sem volt kedve a jeges szélben, süvítő minuszokban gyalog bóklászni a kietlen Soroksári úton.)
Nagyon szeretném tudni mi volt a fejében a Nemzeti tervezőjének (Siklós Mária), vagy az agyonajnározott beruházónak (Arcadom),: építünk egy Nemzeti Színházat, aztán a kultúrszomjas publikum majd önként és dalolva gyalog érkezik???
Nos a tegnap este aztán még ezen is túltett, ezúttal a MÜPÁban kezdődött percre egy időben a Schiff koncert, és a másik teremben egy másik. Nemcsak a parkoló telt meg, de a ruhatár is: amikor azt mondta a néni 19:40-kor, hogy betelt, fáradjunk föl a két emelettel feljebbi ruhatárba, mert állítólag ott még van pár kabáthely, akkor kissé ingerülten és határozottan mondtam, hogy rakja le a földre a kabátjainkat, és átnyújtottam a két kabát tárolásáért járó 360 forintot...
Ki volt az az állat, aki... na hagyjuk.
No ilyen előzmények után egy bájos hosztessz előttünk futva fölkalauzolt minket, és bevezetett a kettő közül az egyik elnöki páholyba, szemben a másikban az igazi elnök ült családjával. Mi csak ketten, a kényelmes fotelokban!
És akkor elkezdődött.
Beethoven: Coriolan-nyitány, op. 62

Beethoven: III. (c-moll) zongoraverseny, op. 37

Mozart: c-moll fantázia, K. 475

Mozart: c-moll zongoraverseny, K. 491

Schiff maga vezényelte a nem túl nagy látszámú, annál varázslatosabban játszó (1999-ben általa alapított) Capella Andrea Barca nevű zenekart.
Az egész olyan volt, mint a mesében. A konccertterem akusztikája minden alkalommal megrendít, ültünk már a második emeleti erkélyen, ültünk a földszinti zsöllye közepén, oldalpáholyban stb., nos jelenthetem, hogy az elnöki páholyból is tökéletesen lehet hallani.
Érdekes volt a zenekar összeállítása is, ha jól számoltam tizenöt brácsás volt, és összesen tán nyolc hegedűs.
Láttam már koncertet sokat, ahol a szólista egyben karmester is volt; Schiff az átlaghoz képest nagyon intenzíven dirigált, bár szemmel láthatóan maguktól is nagyon tudták a dolgukat. Érdekes látvány volt, ahogy Schiff, félig ülve, a jobb kezével mintegy mellesleg ördögi sebességgel zongorázik, miközben bal karjával széles gesztusokkal a zenekart irányítja.
Remek koncert volt, hálás közönséggel.
Bő húsz perc alatt a parkolóból is kijutottunk.


+ + +



(iPhone)


Tegnap-ma megrendeztem Vojnich kiállítását, a világítás - véres verjtékkel - kétszer annyi ideig tartott, mint a képek elrendezése. Elkeserítő, hogy a Szépművészeti Múzeumon kívül nem ismerek Magyarországon olyan múzeumot/kiállítóhelyet, beleértve a Nemzeti Galériát is, ahol a fényerőt, ha egyáltalán szabályozni lehet, akkor azt ne a feszültség változtatásával érnék el. Gyengébbek kedvéért ez annyit jelent, hogy ahogy csökkented a fényerőt, úgy sárgulnak el a lámpák: remek példája volt ennek a pörköltszaftban úszó Farkas István kiállítás a Várban.
A Szépművészetiben gyenge, vagy erősebb szürke szűrőket raknak a lámpák ELÉ, a feszültséghez pedig nem nyúlnak!



(iPhone)





A készt, majd megnézitek pénteken.
Ja, fontos, aki esetleg autóval jön a megnyitóra: az autót legkönnyebben a Bartók Béla út túloldalán, még a Körtér előtt az Alexandra irodaház földalatti parkolójában lehet hagyni!

Komment írása:

Név*:
E-mail*:
Weboldal:
Öt meg három?*:
Komment*:

designcraft